środa, 25 lutego 2015

biszkopcik jabłkowy


Gdy ktoś bliski naszemu sercu przyznaje, że ma cukrzyce, czy też zapadł na jakąkolwiek inną chorobę - weryfikujemy nieco swoje poglądy, a także (zwykle) sposób odżywiania się. U mnie tak właśnie się zaczęło...

Komunikat: cukrzyca drugiego stopnia.
Akcja: Pożyczyłam w bibliotece kilka poradników i książek kucharskich.
Reakcja: Wertowanie przepisów, porad...modyfikacje...własne wypieki.

 Jedną z książek, które wpadły mi w ręce i gust, jest pozycja Wypieki dla diabetyków / B. Macho, T. Schlag, z której to publikacji pochodzi przepis.



Placek biszkoptowy z jabłkami

3 jabłka
90 g mąki pełnoziarnistej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3 jajka
30 g cukru

tłuszcz i mąka do formy
1 łyżka cukru ze szczyptą cynamonu do oprószenia placka

10 porcji = 1 tortownica śr. 24 cm

Wartość kaloryczna:    w  100 g ciasta – 565 kJ/135 kcal
                                     w porcji (69 g)  – 390kJ/93 kcal

moja wariacja  - nieco bardziej kaloryczna ;)

Jako, że mam formy silikonowe – tłuszcz i mąka do formy „odpada”.
Dla 1-2 osób spokojnie wystarcza 1/3 porcji, zatem mój przepis wygląda tak:
                                                                       1 obrane jabłko - zetrzeć na tarce (duże oczka)
                                                                       2 łyżki mąki pełnoziarnistej
                                                                       1 jajko
                                                                       0,5 łyżki cukru
                                                                       proszku do pieczenia na czubku łyżeczki
                                                                       ewent. kilka kosteczek czekolady ;)
Piekarnik nagrzać do temp. 180 °C
Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia (ja dosypuję jeszcze cynamon ;D).
W innej miseczce ubić na sztywną masę białko z cukrem. W końcowym etapie dodać i ubić żółtko. Powoli wsypać „mączną mieszankę”; delikatnie mieszając dokładam starte jabłko.
Przygotowaną masę wyłożyć do foremek .



Teraz tylko 20 minut w piekarniku w temp. 180 °C
i gotowe :D




Przed podaniem można oprószyć ciasto cynamonem, cukrem pudrem…sama zaś preferuję czekoladę, choćby i gorzką ;)


 Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz